Een elektrisch hek of automatische poort is voor bedrijven een slimme investering en voor particulieren een fijne toevoeging aan de eigen woning. Voor bedrijven maakt een elektrisch hek het stukken makkelijker om de toegang tot het bedrijfsterrein te reguleren. Doordat elektrische hekken op afstand kunnen worden bediend, hoeft er niet altijd iemand bij het hek aanwezig te zijn. Dat scheelt in de loonkosten.

Particulieren genieten dankzij een elektrisch hek extra comfort. Doordat u niet meer uit de auto hoeft te stappen om het hek te openen en te sluiten, bespaart u tijd. Bovendien hoeft u niet weer en wind te weerstaan, enkel om uw terrein te betreden of te verlaten.

Elektrische Poortopener

Hoe werkt een elektrisch hek?

Als u op het punt staat om te kiezen voor een elektrisch hek, wilt u uiteraard weten hoe een elektrisch hek precies werkt. In dit artikel gaan we in op de werking van het hek en de verschillende onderdelen.

De meeste elektrische hekken zijn schuifhekken. Deze hekken staan haaks op de toegangsweg, en openen naar de zijkant. Deze hekken nemen weinig ruimte in en zijn extra gebruiksvriendelijk: u loopt namelijk niet het risico dat de auto wordt geraakt door een hek dat iets verder uitzwaait dan de bestuurder had verwacht.

De aandrijfmotor van uw elektrisch hek

Gelijkstroom of wisselstroom

Een elektrisch hek wordt geopend en gesloten door een elektromotor. Dit kan zowel een elektromotor zijn op gelijkstroom of wisselstroom. Om oververhitting van de motor te voorkomen wordt de tandwielkast met een speciale olie gekoeld. De motor drijft het rubberen aandrijfwiel aan, wat het hek laat openen en sluiten.

Hoe krachtiger de elektromotor,  hoe meer toeren deze kan draaien. Dit beïnvloedt de snelheid waarmee het elektrisch hek zich opent of sluit. Maar ook de overbrenging in de tandwielkast heeft effect op de bewegingssnelheid van het elektrisch hek.

Andere motoren

Soms valt de keuze op een zwenkmotor. Deze motoren werken min of meer hetzelfde als de hiervoor besproken elektromotor. Een zwenkmotor gebruikt echter geen olie-gekoelde tandwielkast, maar een aandrijfas.

Als de keuze valt op een uitzwaaiend hek, wordt het meeste gebruikt van een motor met zuigers. Deze is vergelijkbaar met een automotor. De op- en neergaande beweging van de zuiger wordt via een aantal overbrengingen vertaald in een soepele rotatie. Deze motor werkt langzamer, waardoor deze voor elektrische hekken vaak minder geschikt is.

 

Wij werken met:

logo ditec

Het elektrisch hek zelf

Hoewel de motor essentieel is voor de werking van het elektrisch hek, is dit niet het enige onderdeel dat aandacht behoeft. Een hek is namelijk meer dan alleen de aandrijving. Voor een soepele werking van het elektrisch hek moeten alle onderdelen soepel lopen.

Het hek

Om de weerstand van het hek zo klein mogelijk te maken, heeft het een aantal kleine wielen. Deze wieltjes houden het elektrisch hek van de grond. Bij het onderhoud van het hek worden ook de wielen gecontroleerd en zo nodig ontvangen. Een wiel dat beschadigd is, rolt minder soepel en kan zorgen voor een hek dat “stuitert”.

De rolgeleider

Een hek werkt alleen als het goed sluit. Een hek dat net een paar graden in de verkeerde richting sluit, kan niet goed vergrendeld worden. De rolgeleider heeft als taak te zorgen dat het hek altijd in de juiste richting beweegt.

Elektrische poorten

De geleiderail

De rolgeleider wordt ondersteund door de geleiderail. De wieltjes van het hek rollen door deze rail die in de bodem is aangebracht. Het is belangrijk dat deze rail regelmatig goed wordt geveegd om schade aan de wieltjes te voorkomen. Ook helpt het vrijhouden van de geleiderail te voorkomen dat het elektrisch hek vastloopt of ontspoort.

De hekvanger

De hekvanger is het onderdeel waar het hek bij sluiting invalt. Vaak bevat dit onderdeel ook een vergrendelingsmechanisme. Zo weet u dat uw hek effectief is.

De stopper

De stopper bevindt zich aan de andere kant van de rail. Dit is een klein stootblok dat het hek stopt wanneer het wordt geopend.

Chat openen
1
Mocht u vragen hebben, stuur gerust een berichtje.